Astăzi, Sâmbătă, 20 Aprilie, 2024
Un articol pentru această zi nu a fost scris. Vă prezentăm ultimul articol scris.
Alte zile
Luni, 15 Aprilie, 2024
Marţi, 16 Aprilie, 2024
Miercuri, 17 Aprilie, 2024
Joi, 18 Aprilie, 2024
Vineri, 19 Aprilie, 2024
PLANUL DE PICTURĂ
al bisericii și cum putem participa
(fișierul PDF ajută la localizarea Sfinților)
Cum puteţi deveni
CTITOR
al noului aşezământ cu hramul
Naşterea Maicii Domnului
şi
Sfântul Ierarh Nicolae
PRIMA SFÂNTĂ LITURGHIE în BISERICA MARE de HRAMUL SFÂNTULUI IERARH NICOLAE
6 Decembrie, 2020
Programul Sfintelor Slujbe din Postul Mare
Taina Sfântului Maslu de obște cu șapte preoți, Duminică, 14 Aprilie, 2024
Cum puteţi redirecţiona 3,5% din impozitul pe venit
Album foto: Hramul Sfântul Ierarh Nicolae, 6 Decembrie, 2023
Album foto: Hramul Nașterii Maicii Domnului, 8 Septembrie, 2023
Astăzi, Sâmbătă, 20 Aprilie, 2024
Album foto: Hramul Sfântul Ierarh Nicolae, 6 Decembrie, 2022
Album foto: Hramul Nașterii Maicii Domnului, 8 Septembrie, 2022
Album foto: Hramul Naşterea Maicii Domnului, 8 Septembrie, 2021
Album foto: Hramul Naşterea Maicii Domnului, 8 Septembrie, 2020
Album foto: Hramul Sfântul Ierarh Nicolae, 6 Decembrie, 2019
Album foto: Hramul Naşterea Maicii Domnului, 8 Septembrie, 2019
Cărţi creştine pentru copii (şi nu numai) de la Editura Nepsis.
"Cum să aflăm odihna de la gânduri?" – Conferinţă susţinută de Maica Siluana Vlad, 1 Iulie 2018, Braşov
Acad. Ioan-Aurel Pop „Rolul Bisericii în trecutul românesc”
Album foto cu ocazia hramului "Sf. Ierarh Nicolae", 6 Decembrie, 2017
Colindăm de sărbătorile Naşterii Domnului 2016
Valori creştine şi valori româneşti. Cum ne raportăm la Ziua Naţională. Trinitas TV - Biserica Azi (01 12 2016)
Irineu Protcenco, iconarul calugăr
Procesiune în parohie de Sfintele Paşti, Duminică, 1 Mai, 2016
Lumea pe roata olarului. Daniel Leş la Trinitas TV - Biserica Azi
Lectură din cartea Sf. Nectarie din Eghina: Cunoaşte-te pe Tine Însuţi (Despre virtute)
Lectură din cartea lui Jean-Claude Larchet: Terapeutica bolilor spirituale
Album foto cu ocazia hramului "Sf. Ierarh Nicolae", 6 Decembrie, 2014
Album foto cu ocazia hramului "Naşterea Maicii Domnului", 8 Septembrie, 2014
Micii iconari de la Asociaţia „Copiii buni pentru Europa”
Activităţi cu copiii şi tinerii în Parohia Carpaţi Braşov
Arhimandritul Sofronie - Riscul în creaţie şi Tragedia omului
Pr. Vasile Mihoc: Cuvânt tare către tineri despre războiul lumii de azi
Copiii, dar al lui Dumnezeu, rod al iubirii şi viitor al umanităţii - Conferinţă Iaşi - 2003
Duminică, 8 Sep. 2013, Hramul "Naşterea Maicii Domnului" şi Expoziţia "Biserica din Noi"
Tabăra "Biserica din noi" - Sâmbăta de Sus - 23 iulie - 2 august 2013
Album: Tabăra "Biserica din noi" - Sâmbăta de Sus - 23 iulie - 2 august 2013
Pomenirea de 40 zile a Părintelui Justin Pârvu - 25 Iulie, 2013
Interviu cu teologul Danion Vasile pe tema ezoterismului în România
Sfinţirea bisericii, Duminică, 21 Aprilie, 2013
Prof. Ilie Bădescu. Lumina Celui nevăzut - Oboseala sufletească a lumii contemporane
Profesor Ilie Bădescu: Geopolitică şi religie. Insurecţia euxiniana
Părintele Teofil Pârâian: Gândiţi Frumos!
Acad. Sorin Dumitrescu: Cine ne vrea etrusci?
Copiii la colindat, Decembrie 2012
Ast
ă
zi, Vineri, 19 Aprilie, 2024
Sf. Cuv. Ioan de la Lavra Veche; Sf. S
fi
n
ț
it
Mc. Pafnutie
(Denia Acatistului Bunei Vestiri)
Isaia 45
11
C
ă
a
ș
a zice Domnul Dumne-
zeu, Sfântul lui Israel, Cel ce le-a
f
ă
cut pe cele ce vor
fi
: –
Voi M
ă
întreba
ț
i despre
fi
ii Mei
ș
i despre
fi
icele Mele,
ș
i voi Îmi porunci
ț
i
asupra lucrului mâinilor Mele?
1
12
Eu am f
ă
cut p
ă
mântul
ș
i pe
omul de pe el, Eu cu mâna Mea
am înt
ă
rit cerul
ș
i tuturor stele-
lor le-am dat porunci.
13
Eu l-am ridicat s
ă fi
e rege cu
dreptate,
ș
i toate c
ă
ile lui sunt
drepte; el va zidi cetatea Mea
ș
i robia poporului Meu o va în-
toarce f
ă
r
ă
r
ă
scump
ă
rare
ș
i f
ă
r
ă
daruri, zice Domnul Atot
ț
iitorul.
14
A
ș
a zice Domnul Atot
ț
iitorul:
2
– Egiptul s’a trudit pentru Tine,
iar m
ă
rfurile Etiopienilor
ș
i Sabe-
enii cei înal
ț
i la statur
ă
vor trece
de partea Ta
ș
i vor
fi
robii T
ă
i
ș
i’n urma Ta vor merge lega
ț
i în
c
ă
tu
ș
e
ș
i la Tine vor ajunge
ș
i
Ț
ie
Ț
i se vor supune
ș
i
Ț
ie
Ț
i se
1
Semnul întreb
ă
rii e impus de con-
text.
2
Text mesianic în care, o dat
ă
mai
mult, se poate urm
ă
ri ambiguitatea
voit
ă
, deliberat
ă
, studiat
ă
, a limbajului
profetic.
vor ruga, pentru c
ă
Dumnezeu
este în Tine
ș
i’n afar
ă
de Tine
nu este Dumnezeu.
3
15
C
ă
Tu e
ș
ti Dumnezeu, dar noi
n’am
ș
tiut-o,
4
Dumnezeul lui Is-
rael, Mântuitorul.
16
To
ț
i potrivnicii Lui vor
fi
ru
ș
i-
na
ț
i
ș
i înfrunta
ț
i
ș
i’ntru ru
ș
ine vor
umbla. Voi, insulelor
5
, înnoi
ț
i-v
ă
pentru Mine!
3
Traducerile dup
ă
T. M. pun aceste
ultime dou
ă
stihuri între ghilimele,
ca
fi
ind cuvintele supu
ș
ilor lui Cirus:
„Nu este Dumnezeu decât la tine; al
ț
ii
nu exist
ă
, nici un alt dumnezeu”. În
LXX, existen
ț
a secven
ț
ei „pentru c
ă
”
nu permite o astfel de interven
ț
ie. Sf.
Chiril al Ierusalimului tâlcuie
ș
te: Iat
ă
înc
ă
o m
ă
rturie asupra dumnezeirii
lui Hristos! Citi
ț
i acest text al lui
Isaia
ș
i vede
ț
i c
ă
Fiul este Dumnezeu,
avându-L în Sine Însu
ș
i pe Dumnezeu
Tat
ă
l. Acela
ș
i lucru, în esen
ță
, se spune
la Ioan 14, 11: „Eu sunt întru Tat
ă
l
ș
i Tat
ă
l întru Mine”. Sau la Ioan 10,
30, Fiul nu spune: „Eu
ș
i Tat
ă
l Meu
una sunt”, ci: „Eu
ș
i Tat
ă
l Meu una
suntem”, ceea ce înseamn
ă
c
ă
noi nu
trebuie s
ă
-I desp
ă
r
ț
im, dar nici s
ă
fa-
cem vreo confuzie în rela
ț
ia Tat
ă
-Fiu.
4
T. M.: „Tu e
ș
ti un Dumnezeu Care
Se ascunde”.
5
Ș
i aici, „insule” înseamn
ă
„nea-
muri” (vezi nota de la Fc 10, 5).
17
Israel e mântuit de Domnul cu
mântuire ve
ș
nic
ă
: ei niciodat
ă
nu
vor
fi
ru
ș
ina
ț
i ori înfrunta
ț
i.
18
A
ș
a zice Domnul, Cel ce a f
ă
cut
cerul, Acest Dumnezeu Care
Ș
i-a
ar
ă
tat
6
p
ă
mântul
ș
i l-a f
ă
cut; El
i-a pus rânduial
ă
, El nu degeaba
l-a f
ă
cut, ci s
ă fi
e locuit; Eu sunt
Domnul,
ș
i nimeni în afar
ă
.
Facerea 22
1
Ș
i a fost c
ă
dup
ă
toate acestea
l-a încercat Dumnezeu pe Avra-
am
7
ș
i i-a zis: „Avraame, Avraa-
me!” Iar el a r
ă
spuns: „Iat
ă
-m
ă
!”
2
Ș
i [Dumnezeu] i-a zis: „Ia-l pe
fi
ul t
ă
u cel dorit, Isaac, cel pe
care-l iube
ș
ti,
ș
i du-te în
ț
inutul
Moria
ș
i adu-l acolo ardere-de-tot
pe un munte pe care
ț
i-l voi
spune Eu!”
3
Iar Avraam s’a sculat dis-de-di-
minea
ță
, a pus samarul pe asinul
s
ă
u
ș
i a luat cu sine dou
ă
slugi
ș
i pe Isaac,
fi
ul s
ă
u;
ș
i dup
ă
ce-a
6
Asemenea unui artist, Dumnezeu
mai întâi
Ș
i-a „v
ă
zut” opera
ș
i apoi a
creat-o.
7
Episod devenit celebru prin ori-
ginalitatea, dramatismul
ș
i frumuse
ț
ea
lui literar
ă
. Sfântul Pavel îi va acorda
evenimentului
ș
i o dimensiune simbo-
lic
ă
, Isaac pre
fi
gurând jertfa
ș
i învierea
lui Iisus (Evr 11, 17-19). Iconogra
fi
a
ortodox
ă
va introduce „Jertfa lui Avra-
am” în pictura altarului, ca simbol
euharistic.
t
ă
iat lemnele pentru jertf
ă
s’a
ridicat
ș
i a plecat spre locul de
care-i vorbise Dumnezeu.
4
Iar în cea de-a treia zi, ridicân-
du-
ș
i Avraam ochii, a v
ă
zut locul
de departe.
5
Ș
i le-a zis Avraam slugilor sale:
„Voi r
ă
mâne
ț
i aici, cu asinul; eu
ș
i b
ă
ie
ț
elul ne ducem pân’acolo,
ne vom închina
ș
i ne vom în-
toarce la voi”.
6
Avraam a luat lemnele cele
pentru jertf
ă ș
i le-a pus pe ume-
rii lui Isaac,
fi
ul s
ă
u, iar el a
luat în mâini focul
ș
i cu
ț
itul,
ș
i
amândoi au plecat împreun
ă
.
7
Dar Isaac i-a gr
ă
it lui Avra-
am, tat
ă
l s
ă
u; i-a zis: „Tat
ă
!”
Iar acesta a r
ă
spuns: „Ce este,
fi
ule?” [Isaac] a zis: „Iat
ă
focul
ș
i lemnele; dar mielul
8
pentru
jertf
ă
unde este?”
8
Iar Avraam a r
ă
spuns: „Dumne-
zeu va vedea
9
El Însu
ș
i de mielul
pentru jertf
ă
,
fi
ule!”
Ș
i s’au dus
amândoi mai departe, împreun
ă
.
9
Iar dac
ă
au ajuns la locul de
care-i vorbise Dumnezeu, Avra-
am a ridicat acolo jertfelnic; a
8
În
ț
elesul general al substantivului
próvaton
este „oaie”, dar, atunci când
are o înc
ă
rc
ă
tur
ă
simbolic
ă
(a
ș
a ca în
cazul de fa
ță
), se traduce „miel”.
9
Acela
ș
i verb înseamn
ă
„a vedea”
ș
i
„a se îngriji”, dubl
ă
semni
fi
ca
ț
ie care
preg
ă
te
ș
te cei doi termeni ai versetului
14.
a
ș
ezat lemnele pe el, l-a legat
pe Isaac,
fi
ul s
ă
u,
ș
i l-a pus pe
jertfelnic, deasupra lemnelor.
10
Apoi Avraam
ș
i-a întins mâna
ș
i a luat cu
ț
itul ca s
ă
-
ș
i înjunghie
fi
ul.
11
Atunci îngerul Domnului a
strigat c
ă
tre el din cer
ș
i a zis:
„Avraame, Avraame!” El a zis:
„Iat
ă
-m
ă
!”
12
[Îngerul] a zis: „S
ă
nu-
ț
i ridici
mâna asupra b
ă
iatului, nici s
ă
-i
faci vreun r
ă
u, c
ă
ci acum
ș
tiu c
ă
te temi de Dumnezeu
ș
i c
ă
de
dragul Meu nu l-ai cru
ț
at nici pe
fi
ul t
ă
u cel iubit!”
13
Ș
i ridicându-
ș
i Avraam ochii,
a privit;
ș
i iat
ă
un berbec încur-
cat cu coarnele într’un tu
fiș
.
Ș
i
ducându-se, Avraam a luat ber-
becul
ș
i l-a adus ca ardere-de-tot
în locul lui Isaac,
fi
ul s
ă
u.
14
Avraam a numit locul acela Ia-
hvé-irè, adic
ă
„Domnul vede”
10
,
ș
i de aceea i se zice ast
ă
zi: „În
munte Domnul va
fi
v
ă
zut”
11
.
15
Ș
i îngerul Domnului a strigat a
doua oar
ă
din cer c
ă
tre Avraam
16
ș
i a zis: „Juratu-M’am pe Mine
Însumi – zice Domnul: de vreme
ce tu ai f
ă
cut aceasta,
ș
i de
10
Sau: „Domnul poart
ă
de grij
ă
”
(vezi nota precedent
ă
).
11
Sau: „Domnul Se va ar
ă
ta”. În unul
ș
i acela
ș
i verset: Dumnezeu-proniator
ș
i Dumnezeu-teofanic.
dragul Meu nu l-ai cru
ț
at nici pe
fi
ul t
ă
u cel iubit,
17
cu binecuvântare te voi bine-
cuvânta, iar pe urma
ș
ii t
ă
i îi voi
face numero
ș
i ca stelele cerului
ș
i ca nisipul de pe
ță
rmul m
ă
rii,
ș
i urma
ș
ii t
ă
i vor st
ă
pâni cet
ăț
ile
du
ș
manilor lor;
18
ș
i prin urma
ș
ul t
ă
u se vor
binecuvânta toate neamurile p
ă
-
mântului, pentru c
ă
tu ai ascultat
de glasul Meu”.
Proverbele lui Solomon 17
17
Cel ce-
ș
i înal
ță
casa, caut
ă
s’o
d
ă
râme, iar cel lene
ș
la înv
ăță
tu-
r
ă
va c
ă
dea în necazuri.
18
Pentru orice vreme s
ă
ai un
prieten, iar fra
ț
ii s
ă
-
ț
i
fi
e de folos
la nevoie, c
ă
pentru aceasta sunt
f
ă
cu
ț
i.
19
Omul f
ă
r
ă
minte bate din pal-
me
ș
i se vesele
ș
te sie
ș
i, a
ș
a cum
cheza
ș
ul se pune z
ă
log pentru
prietenul s
ă
u.
20
Cel ce iube
ș
te p
ă
catul se bucu-
r
ă
de gâlceav
ă
, iar cel cu inima
împietrit
ă
nu se adun
ă
cu cei
buni.
21
Omul cu limb
ă
schimb
ă
toare
va c
ă
dea în necazuri, iar inima
nebunului durere îi este celui ce
o are.
22
Un tat
ă
nu se bucur
ă
de
fi
ul
lipsit de’nv
ăță
tur
ă
, dar
fi
ul în
ț
e-
lept î
ș
i vesele
ș
te mama.
23
O inim
ă
vesel
ă
face via
ț
a s
ă
-
n
ă
toas
ă
, dar omului mâhnit i se
usuc
ă
oasele.
24
C
ă
ile celui ce prime
ș
te mit
ă
12
nu sporesc, iar necredinciosul se
abate de la c
ă
ile drept
ăț
ii.
25
Fa
ț
a omului în
ț
elept o cite
ș
ti
u
ș
or, dar ochii nebunului sunt
pe la marginile p
ă
mântului.
26
Fiul f
ă
r
ă
minte îi este mânie
tat
ă
lui s
ă
u
ș
i întristare celei ce
l-a n
ă
scut.
27
Nu e bine s
ă
-l p
ă
gube
ș
ti pe
omul drept
ș
i nu-i cuviincios s
ă
unelte
ș
ti împotriva celor ce st
ă
-
pânesc cu dreptate.
28
Cel ce împiedic
ă
rostirea unei
vorbe grele e un om cu minte,
iar omul care rabd
ă
mult e un
în
ț
elept.
29
Când nemintosul întreab
ă
în-
ț
elepciunea, în
ț
elepciune i se so-
cote
ș
te, iar cel ce face pe mutul,
în
ț
elept va
fi
.
Proverbele lui Solomon 18
1
Omul care vrea s
ă
se despart
ă
de prieteni caut
ă
pricini, dar în
toat
ă
vremea va
fi
vrednic de
ocar
ă
.
2
Omul lipsit de minte nu are
12
Literal: „C
ă
ile celui ce pe nedrept
prime
ș
te daruri în sânul s
ă
u”.
nevoie de în
ț
elepciune, c
ă
mai
bine o duce cu nebunia.
3
Când necredinciosul intr
ă
în
adâncul r
ă
ut
ăț
ilor, nici nu le
bag
ă
de seam
ă
, dar necinste
ș
i
ocar
ă
vin peste el.
4
Ap
ă
adânc
ă
este cuvântul în
inima omului
ș
i râu ce tresalt
ă
ș
i fântân
ă
de via
ță
.
5
Nu e bine s
ă
-i dai cinstire
omului f
ă
r
ă
Dumnezeu,
ș
i nici
potrivit ca omului drept s
ă
-i r
ă
-
pe
ș
ti, la judecat
ă
, dreptatea.
13
Tâlcuire
„Su
fl
etele drep
ț
ilor
sunt în mâna lui
Dumnezeu” (
În
ț
e-
lep. Sol.
3, 1). Iar
su
fl
etele p
ă
c
ă
to-
ș
ilor în mâna cui
sunt? Mântuitorul
le-a spus apostolilor
c
ă
satana a st
ă
ruit s
ă
-i cearn
ă
cum se cerne grâul, adic
ă
s
ă
-i
abat
ă
de la calea cea dreapt
ă
,
s
ă
-i ia în mâinile sale
ș
i s
ă
fac
ă
ce vrea cu ei. Ca atare, to
ț
i cei
care se abat de la Domnul sunt în
mâinile satanei, care îi cerne
ș
i
îi arunc
ă
încotro vrea. P
ă
c
ă
to
ș
ii
sunt tot timpul ame
ț
i
ț
i,
fi
indc
ă
13
Sfânta Scriptur
ă
versiune diortosit
ă
dup
ă
Septuaginta
, redactat
ă ș
i adnotat
ă
de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana-
nia
vr
ă
jma
ș
ul îi învârte într-o parte
ș
i într-alta, nedându-le vreme s
ă
se dezmeticeasc
ă
;
ș
i cum bag
ă
de
seam
ă
c
ă
vreunul din ei începe
s
ă
-
ș
i vin
ă
în
fi
re, îl zgâl
ț
âie
ș
i mai
tare, ca s
ă
i se tulbure iar capul
ș
i gândurile s
ă
i se împr
ăș
tie.
14
14
Sfântul Teofan Z
ă
vorâtul,
Tâlcuiri
din Sfânta Scriptur
ă
pentru
�
ecare zi din
an.