Astăzi, Luni, 30 Ianuarie, 2023 †) Sfinții Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur Sf. Sfințit Mc. Ipolit, episcopul Romei Astăzi, Luni, 30 Ianuarie, 2023 †) Snții Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur Sf. Snțit Mc. Ipolit, episcopul Romei Evrei 13 7 Aduceți-vă aminte de mai-ma- rii voștri, cei ce v’au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; la a căror săvârșire1 luând seama, urmați-le credința. 8 Iisus Hristos este Același, ieri și azi și în veci. 9 Nu vă lăsați amăgiți de învăță- turi felurite și străine, căci bine este ca inima să fie întărită prin har, nu prin mâncăruri de la care cei ce s’au dedat la ele n’au avut nici un folos2. 10 Noi avem un Altar3 de la care cei ce slujesc Cortului4 n’au dreptul să mănânce. 11 Într’adevăr, trupurile anima- lelor al căror sânge e adus de ar- hiereu în altar ca jertfă pentru 1 Sfârșit al vieții. Felul în care ci- neva și-a încheiat viața este garanția credibilității lui în fața celor îndem- nați să-l imite (din nou: a urma = a imita). Spre deosebire însă de oameni, care, oricât de sfinți, pot avea umbre sau pot fi controversați, modelul su- prem de imitat rămâne tot Iisus Hris- tos (precizarea în versetul următor). 2 = Prescripțiile alimentare ale Le- gii Vechi, precum și alimentele jertfite idolilor. 3 = Jertfa de pe cruce și cina euha- ristică. 4 = Cortul mărturiei, din Vechiul Testament. păcat sunt arse în afara taberei. 12 Iată de ce și Iisus, pentru ca El să sfințească poporul cu sângele Său, a pătimit în afara porții. 13 Să ieșim așadar la El în afara taberei, purtându-I ocara; 14 că nu avem aici cetate stătă- toare, ci căutăm pe aceea ce va să fie. 15 Prin El deci să-I aducem pu- rurea lui Dumnezeu jertfă de la- udă, adică roada buzelor care-I mărturisesc numele. 16 Nu uitați facerea-de-bine și părtășia bunurilor, căci în jert- fe ca acestea găsește Dumnezeu plăcere. Matei 5 14 Voi sunteți lumina lumii; nu poate să se ascundă cetatea din vârful muntelui; 15 nici aprinde cineva făclie și o pune sub obroc5, ci în sfeșnic, și ea le luminează tuturor celor din casă. 16 Așa să lumineze lumina voas- 5 „Obroc” (sau „oboroc”): vas mare, de lemn, folosit ca unitate de măsurat cerealele; baniță; mierță; bănicior. Rar folosit în limba curentă, cuvântul (de origine ucraineană) s’a încetățenit în expresia biblică „a ține lumina sub obroc” = a ascunde un adevăr sau o valoare spirituală. Evrei 13 7 Aduceți-vă aminte de mai-ma- rii voștri, cei ce v’au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; la a căror săvârșire1 luând seama, urmați-le credința. 8 Iisus Hristos este Același, ieri și azi și în veci. 9 Nu vă lăsați amăgiți de învăță- turi felurite și străine, căci bine este ca inima să e întărită prin har, nu prin mâncăruri de la care cei ce s’au dedat la ele n’au avut nici un folos2. 10 Noi avem un Altar3 de la care cei ce slujesc Cortului4 n’au dreptul să mănânce. 11 Într’adevăr, trupurile anima- lelor al căror sânge e adus de ar- hiereu în altar ca jertfă pentru 1Sfârșit al vieții. Felul în care ci- neva și-a încheiat viața este garanția credibilității lui în fața celor îndem- nați să-l imite (din nou: a urma = a imita). Spre deosebire însă de oameni, care, oricât de snți, pot avea umbre sau pot controversați, modelul su- prem de imitat rămâne tot Iisus Hris- tos (precizarea în versetul următor). 2= Prescripțiile alimentare ale Le- gii Vechi, precum și alimentele jertte idolilor. 3= Jertfa de pe cruce și cina euha- ristică. 4= Cortul mărturiei, din Vechiul Testament. păcat sunt arse în afara taberei. 12 Iată de ce și Iisus, pentru ca El să snțească poporul cu sângele Său, a pătimit în afara porții. 13 Să ieșim așadar la El în afara taberei, purtându-I ocara; 14 că nu avem aici cetate stătă- toare, ci căutăm pe aceea ce va să e. 15 Prin El deci să-I aducem pu- rurea lui Dumnezeu jertfă de la- udă, adică roada buzelor care-I mărturisesc numele. 16 Nu uitați facerea-de-bine și părtășia bunurilor, căci în jert- fe ca acestea găsește Dumnezeu plăcere. Matei 5 14 Voi sunteți lumina lumii; nu poate să se ascundă cetatea din vârful muntelui; 15 nici aprinde cineva făclie și o pune sub obroc5, ci în sfeșnic, și ea le luminează tuturor celor din casă. 16 Așa să lumineze lumina voas- 5„Obroc” (sau „oboroc”): vas mare, de lemn, folosit ca unitate de măsurat cerealele; baniță; mierță; bănicior. Rar folosit în limba curentă, cuvântul (de origine ucraineană) s’a încetățenit în expresia biblică „a ține lumina sub obroc” = a ascunde un adevăr sau o valoare spirituală. tră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre cele bune și să-L slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri. 17 Să nu socotiți că am venit să stric legea sau profeții; n’am ve- nit să stric, ci să plinesc6. 18 Că adevăr vă grăiesc: Înainte de a trece cerul și pământul, nici o iotă sau o cirtă7 din lege nu va trece până ce toate se vor împlini. 19 Așadar, cel ce va strica una din aceste porunci foarte mici și astfel îi va învăța pe oameni, foarte mic se va chema în împă- răția cerurilor; dimpotrivă, cel ce le va face și astfel va învăța, acela mare se va chema în împă- răția cerurilor.8 6 Contextual, în N. T., „legea” era cea dată de Dumnezeu prin Moise. Verbul a (se) plini își are dublul său înțeles: pe acela de a adeveri, a face ca o profeție să devină realitate (ca în Mt 1, 22; 2, 15; 2, 17 etc.) și pe acela de a face, a săvârși, a întregi, a împlini, a completa, a duce la capăt, a desăvârși. 7 Mici semne grafice din alfabetul limbilor biblice. Așadar: cele mai mici amănunte. 8 Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ananiatră înaintea oamenilor, încât ei să vadă faptele voastre cele bune și să-L slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri. 17 Să nu socotiți că am venit să stric legea sau profeții; n’am ve- nit să stric, ci să plinesc6. 18 Că adevăr vă grăiesc: Înainte de a trece cerul și pământul, nici o iotă sau o cirtă7 din lege nu va trece până ce toate se vor împlini. 19 Așadar, cel ce va strica una din aceste porunci foarte mici și astfel îi va învăța pe oameni, foarte mic se va chema în împă- răția cerurilor; dimpotrivă, cel ce le va face și astfel va învăța, acela mare se va chema în împă- răția cerurilor.8 6Contextual, în N. T., „legea” era cea dată de Dumnezeu prin Moise. Verbul a (se) plini își are dublul său înțeles: pe acela de a adeveri, a face ca o profeție să devină realitate (ca în Mt 1, 22; 2, 15; 2, 17 etc.) și pe acela de a face, a săvârși, a întregi, a împlini, a completa, a duce la capăt, a desăvârși. 7Mici semne grace din alfabetul limbilor biblice. Așadar: cele mai mici amănunte. 8Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania