Astăzi, Sâmbătă, 11 Mai, 2024 Sf. Snțit Mc. Mochie preotul; Sf. Ier. Meto- die și Sf. Cuv. Chiril, luminătorii slavilor Psalmul 26 1 Domnul este luminarea mea și mântuirea mea; de cine mă voi teme? Domnul este ocrotitorul vieții mele; de cine mă voi înfri- coșa? Psalmul 26 2 Când făcătorii de rele se vor apropia de mine să mă sfâșie1, ei, cei ce mă necăjesc și-mi sunt dușmani, ei au slăbit și au căzut. Faptele Apostolilor 3 11 Și ținându-se el de Petru și de Ioan, tot poporul, uimit, alerga la ei, în pridvorul numit al lui Solomon. 12 Iar Petru, văzând aceasta, i-a răspuns poporului:2 „Bărbați is- raeliți, de ce vă minunați de lucrul acesta?, sau de ce ne ațin- tiți cu privirea, ca și cum noi cu a noastră putere sau cucernicie 1 Literal: „să-mi mănânce carnea”; metaforă probabilă pentru „a calom- nia”. 2 Răspuns la întrebarea ce aștepta, nerostită, pe buzele tuturor. l-am făcut pe acesta să umble? 13 Dumnezeul lui Avraam și al lui Isaac și al lui Iacob, Dumne- zeul părinților noștri L-a slăvit pe Fiul Său, Iisus, pe Care voi L-ați predat și L-ați tăgăduit în fața lui Pilat, care găsise cu cale să-L elibereze. 14 Dar voi v’ați lepădat de Cel sfânt și drept și ați cerut să vă dăruiască un bărbat ucigaș, 15 iar pe Începătorul vieții L-ați omorât, pe Care însă Dumnezeu L-a înviat din morți și ai Cărui martori suntem noi. 16 Și prin credința în numele Lui, însuși numele Lui l-a întărit pe acesta pe care-l vedeți și-l știți; și credința în El i-a dat lui această întregire, în fața voastră, a tuturor.3 3 Puterea lui Iisus, invocat întru cre- dință, este aceea care i-a dăruit celui suferind integritatea sănătății trupești. Numele lui Iisus este inseparabil de Persoana Sa și lucrează cu aceeași pu- tere (credință fundamentală în practica isihastă). Ioan 3 22 După acestea a venit Iisus cu ucenicii Săi în ținutul Iudeii și stătea acolo cu ei și boteza. 23 Și boteza și Ioan în Enon4, aproape de Salim, că erau acolo ape multe; și veneau și se bote- zau. 24 Căci Ioan încă nu fusese arun- cat în temniță. 25 Și între ucenicii lui Ioan și un iudeu s’a iscat o neînțelegere asupra curățirii5; 26 și au venit la Ioan și i-au zis: „Rabbi, Acela Care era cu tine dincolo de Iordan și despre Care tu ai mărturisit, iată că botează și toți se duc la El…”. 27 Ioan a răspuns, zicând: „Un om nu poate să ia nimic dacă nu i s’a dat din cer. 28 Voi înșivă îmi sunteți martori că am zis: Nu eu sunt Hristosul, ci sunt trimis înaintea Lui. 29 Cel ce are mireasă este mire; iar prietenul mirelui, care stă și-l ascultă, cu bucurie se bucură de glasul mirelui. Așadar, bucuria aceasta a mea s’a împlinit. 4 Enon înseamnă „Izvoarele”. După tradiție, se aa pe valea Iordanului, la țiva kilometri spre sud de Scythopo- lis. 5 Probabil despre ritualul iudaic al spălării, botezul lui Ioan și botezul lui Iisus. 30 Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez. 31 Cel ce vine de sus este dea- supra tuturor; cel ce este de pe pământ, pământesc este și ca un pământean grăiește. Cel ce vine din cer este deasupra tuturor. 32 Și ce a văzut și a auzit, aceea mărturisește, dar mărturia Lui nu o primește nimeni. 33 Cel ce I-a primit mărturia a întărit că adevărat este Dumne- zeu.6 Tâlcuire Două vieți avem: trupească și du- hovnicească. Du- hul nostru e oare- cum îngropat în trup. Atunci când, înviind prin harul lui Dumnezeu, înce- pe să se smulgă din amestecarea cu trupul și se arată întru curăția sa duhovnicească, el învie pe de-a-ntregul sau învie bucată cu bucată; iar atunci când se smul- ge cu totul din această legătură, iese ca din mormânt la viața cea înnoită și astfel duhul devine așa cum este el în sine: viu 6 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia și lucrător, în vreme ce trupul grosolan e mort și nelucrător, chiar dacă și unul, și celălalt se află îmbinate în același om. Și iată taina spuselor Apostolului: „Unde e Duhul Domnului, acolo este libertate” (II Cor. 3, 17). Aceasta este libertatea față de stricăciunea ce împresoară du- hul nostru nestricăcios sau de patimile ce strică firea noastră. Acest duh care intră în liberta- tea ilor lui Dumnezeu e ca un uture tânăr, îmbrăcat în culori atrăgătoare, ce iese lin în zbor din gogoașa sa. Iată înorirea lui de curcubeu: dragostea, bu- curia, pacea, îndelunga-răbdarea, bunătatea, milostivirea, credin- ța, blândețea, înfrânarea (Gal. 5, 22). Oare această frumusețe a desăvârșirii nu e în stare să deș- tepte în noi râvna?7 7 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru ecare zi din an.