Astăzi, Luni, 13 Mai, 2024 Sf. Mc. Glicheria; Sf. Serghie Mărturisitorul Faptele Apostolilor 3 19 Așadar, pocăiți-vă și întoar- ceți-vă, ca să vi se șteargă păca- tele, 20 ca să vină de la fața Domnului vremi de ușurare și să vă trimită pe Cel mai dinainte vestit vouă, pe Hristos Iisus, 21 pe Care cerul trebuie să-L pri- mească până la vremile reașezării tuturor celor despre care a grăit Dumnezeu prin gura snților Săi profeți din veac. 22 Pentru că Moise a zis către părinți: Prooroc ca mine vă va ridica Domnul, Dumnezeul vos- tru, dintre frații voștri; pe El să-L ascultați în toate câte vă va grăi. 23 Și tot suetul care nu va as- culta de Proorocul Acela, va nimicit din popor. 24 Și toți profeții, de la Samuel și urmașii săi câți au grăit, zilele acestea le-au vestit. 25 Voi sunteți ii profeților și ai legământului pe care l-a înche- iat Dumnezeu cu părinții noștri când i-a zis lui Avraam: Și întru seminția ta se vor binecuvânta toate neamurile pământului. 26 Dumnezeu, înviindu-L pe Fiul Său, întâi la voi L-a trimis, să vă binecuvinteze, pentru ca ecare să se întoarcă de la răutățile sale”. Ioan 2 1 Și a treia zi1 s’a făcut nuntă în Cana Galileii; și mama lui Iisus era acolo. 2 Și a fost chemat și Iisus la nun- tă, precum și ucenicii Săi. 3 Și sfârșindu-se vinul, mama lui Iisus a zis către El: „Nu mai au vin…”. 4 Și Iisus i-a zis: „Ce ne priveș- te2, femeie3, pe Mine și pe tine? 1 A treia zi de la chemarea lui Filip și Natanael. 2 Literal: „Ce este mie și ție?” Se- mitism frecvent atât în Vechiul cât și în Noul Testament, întrebare care, de obicei, întâmpină o intervenție inopor- tună. În cazul de față, ea e motivată prin sintagma următoare: „Ceasul Meu încă n’a venit”. 3 Adresare aparent ireverențioasă a unui u față de mama sa, dar fa- miliară în limbajul ebraic. Iisus o folosește intenționat, atât aici cât și, mai târziu, pe cruce (In 19, 26) ca o rezonanță a textului din Fc 3, 15-20, dar cu semnicație duhovnicească: așa cum femeia Eva devine „mama tuturor Ceasul Meu încă n’a venit”. 5 Mama Sa le-a zis slujitorilor: „Orice vă va spune El, faceți!” 6 Și erau acolo șase vase de piatră, puse pentru curățirea Iu- deilor, care luau câte două sau trei vedre. 7 Zisu-le-a Iisus: „Umpleți vasele cu apă!” Și le-au umplut până sus. 8 Și le-a zis: „Scoateți acum și aduceți-i nunului!” Iar ei i-au dus. 9 Și după ce nunul a gustat apa care se făcuse vin – și el nu știa de unde este, ci doar slujitorii care scoseseră apa știau – l-a chemat nunul pe mire 10 și i-a zis: „Orice om pune întâi vinul cel bun și, când se amețesc, pe cel mai slab; dar tu ai ținut vinul cel bun până acum”. 11 Acest început al minunilor4 l-a celor vii”, femeia Maria – „Eva cea nouă” – devine mama lui Mesia și, prin El, a tuturor viilor din împărăția lui Dumnezeu. Semnicația e atestată de faptul că Iisus ascultă rugămintea mamei Sale de a-Și începe, aici și acum, lungul șir al minunilor care-I adeveresc dumnezeirea. 4 Textual: „început al semnelor”. În limbajul ioanic, „semnul” este minunea semnicativă, cea care pregurează ceva (vezi și mai jos vv. 18-22). În cazul de față, transmutația apă-vin anunță transgurarea vin-Sânge. făcut Iisus în Cana Galileii și Și-a arătat slava Sa; și au crezut într’Însul ucenicii Săi.5 Tâlcuire „Pocăiți-vă și vă în- toarceți, ca să vină de la fața Dom- nului vremuri de ușurare.” Așa gră- ia Sfântul Apostol Petru către iudeii care L-au răstignit pe Mântuitorul, consolându-i cu fap- tul că au făcut aceasta din neș- tiință. Noi însă nu întru neștiință răstignim pe Domnul pentru a doua oară, în noi înșine, prin păcatele noastre, dar Cel Mul- tmilostiv ne primește și pe noi, dacă ne pocăim și ne întoarcem către El din toată inima. Aceasta am și făcut în Postul Mare. Toți au alergat la Domnul cu lacrimi de pocăință pentru păcatele lor; și cu cât au făcut asta mai din suet, cu atât au simțit mai bine răcoarea miluirii ce iese de la fa- ța Domnului, prin mâinile și cu- vântul de dezlegare al preotului lui Dumnezeu. Acum ce ne mai rămâne să facem? Să ne păzim de noi căderi, ca să nu cădem 5 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia iar sub vina de a răstignit pe Domnul. Apostolul spune că pe Domnul Iisus cerurile L-au primit numai până la vremea tocmirii tuturor. Apoi, El va veni din nou și va face judecată. Cu ce ochi va privi la El cel ce I-a străpuns coasta?! Iar noi ne vom număra printre aceștia, dacă vom înceta să aducem roadele pocăinței și ne vom întoarce la cele vechi.6 6 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru ecare zi din an.