Astăzi, Joi, 9 Ianuarie, 2025 Sf. Mc. Polieuct; Sf. Ier. Petru, episcopul Sevastiei Evrei 7 1 Căci acest Melchisedec, rege al Salemului, preot al Dumnezeu- lui-Celui-Preaînalt, care l-a în- tâmpinat pe Avraam când acesta se’ntorcea de la înfrângerea regilor și l-a binecuvântat, 2 el, căruia Avraam i-a făcut par- te, zeciuială din toate , [al cărui nume] se tâlcuiește mai întâi „rege al dreptății” , dar care mai este și rege al Salemului, adică „rege al păcii” , 1 2 3 3 fără tată, fără mamă, fără spiță de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârșit al vieții, dar asemănat Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot de-a pururi. 4 Vedeți dar cât de mare este aces- ta, căruia chiar și Avraam i-a dat zeciuială din prada de război, el, Episod relatat în Fc 14, 18-20. Prin interpretarea Scripturilor în plan du- hovnicesc, Pavel demonstrează că Mel- chisedec este superior lui Avraam și urmașului său Levi (începătorul castei preoțești). 1 Sensul etimologic al numelui com- pus Melchisedec. 2 Traducerea ebraicului Salem.3 patriarhul! 5 Cei dintre fiii lui Levi care pri- mesc preoția au poruncă, după lege, să ia zeciuială de la popor, adică de la frații lor, cu toate că și aceștia au ieșit din coapsele lui Avraam; 6 dar el [Melchisedec], care nu-și trage neamul din ei, a primit el zeciuială de la Avraam, și l-a binecuvântat pe cel ce avea făgă- duințele! Luca 21 28 Iar când acestea vor începe să fie, prindeți inimă și înălțați-vă capetele, pentru că răscumpărarea voastră se apropie”. 29 Și le-a spus o parabolă: „Vedeți smochinul și toți copacii: 30 Când înfrunzesc, de la voi înșivă știți, văzându-i, că vara e aproape. 31 Așa și voi, când pe acestea le veți vedea petrecându-se, să știți că aproape este împărăția lui Dum- nezeu. 32 Adevăr vă grăiesc că neamul acesta nu va trece până ce toate acestea nu vor fi. 33 Cerul și pământul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece.4 Tâlcuire „Luați aminte la voi înșivă, să nu se în- greuneze inimile voastre de mân- care și de băutură și de grijile vieții și ziua aceea să vină peste voi fără de ves- te.” „Ziua aceea”, adică ziua cea de pe urmă a lumii sau a fiecăruia din- tre noi, vine ca un fur și ne înhață ca o cursă; de aceea și poruncește Domnul: „Așadar, privegheați în toată vremea, rugându-vă” (Lc. 21, 36). Și întrucât îndestularea și multele griji lumești sunt cei dintâi vrăjmași ai privegherii și rugăciu- nii, ni s-a spus dinainte să nu ne îngăduim a ne îngreuna cu mân- care, băutură și cu grijile acestei vieți. Cum poate să privegheze cel care a mâncat, a băut, s-a veselit, s-a culcat, a dormit pe săturate și a luat-o iar de la capăt? Când are timp să se roage cel care este zi și noapte prins cu griji lumești? Dar Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia 4 ce să fac?, vei spune, fără mâncare nu se poate, iar mâncarea trebuie știgată. Cum să nu te îngrijești de asta? Domnul n-a zis să nu muncești, să nu mănânci, să nu bei, ci a zis „să nu se îngreuneze inima voastră”. Cu mâinile să muncești, dar inima să ți-o păstrezi liberă; de mâncat să mănânci, dar să nu te îngreunezi cu mâncarea; și vin să bei dacă este nevoie, dar nu până când ți se tulbură capul și inima. Desparte cele din afară ale tale de cele dinlăuntru: cele din urmă să fie lucrarea vieții tale, iar cele din- tâi, numai pe deasupra; înlăuntru să fii cu luarea aminte și cu inima, iar în afară, numai cu trupul, cu mâinile, cu picioarele și cu ochii: „priveghează în toată vremea ru- gându-te”, ca să te învrednicești a sta fără teamă înaintea Fiului Omului. Pentru a te învrednici de acest lucru, trebuie să te așezi înaintea Domnului încă de aici; iar pentru asta nu este decât un sin- gur mijloc: rugăciunea cu trezvie săvârșită cu mintea în inimă. Pe cel care va face asta, „ziua aceea” nu-l va lua pe neașteptate.5 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 5