Astăzi, Luni, 27 Martie, 2023 Sf. Mc. Matrona din Tesalonic;  Sf. Mc. Fi- lit și Lidia, soția sa, cu cei 4 fii ai lor Isaia 37 33 De aceea, așa zice Domnul despre regele Asirienilor: Nu va intra el în cetatea aceasta, nici că săgeată va repezi într’însa, nici pavăză va aduce împotrivă-i și nici cu șanț o va împresura; 34 ci pe drumul pe care a venit pe acela se va întoarce și în cetatea aceasta el nu va intra; acestea zice Domnul. 35 Eu voi ocroti cetatea aceasta pentru ca de dragul Meu s’o mântuiesc și de dragul lui Da- vid, robul Meu”1. 36 Și a venit îngerul Domnului și a ucis din tabăra Asirienilor o sută optzeci și cinci de mii; când s’au sculat dimineața, au găsit toate aceste trupuri moarte. 37 Iar Senaherib, regele Asirie- nilor, s’a întors și a plecat și a 1 Teodoret al Cirului: Dumnezeu mântuiește Ierusalimul nu de dragul locuitorilor lui, atât de nestatornici în fidelitatea lor față de Domnul, și nici de dragul lui Iezechia, a cărui inimă, totuși, a fost atinsă de trufie, ci de dragul propriului Său nume de proniator, ca și de acela al lui David, întemeietorul cetății. locuit în Ninive. 38 Și’n timp ce el se închina în templul lui Nisroc, dumnezeul său, Adramelec și Șarețer, fiii săi, l-au ucis cu sabia și au fugit în Armenia; iar în locul lui a domnit fiul său Asarhadon. Isaia 38 1 Și a fost în vremea aceea că Ie- zechia s’a îmbolnăvit de moarte. Iar profetul Isaia, fiul lui Amos, a venit la el și i-a zis: „Așa zice Domnul: Pune-ți casa’n rându- ială, că vei muri și nu vei trăi”. 2 Iar Iezechia s’a întors cu fața la perete și I s’a rugat Domnului, zicând: 3 „Adu-Ți aminte, Doamne, cum am umblat eu în fața Ta întru adevăr – cu inimă adevărată – și cum am făcut eu cele bine- plăcute în ochii Tăi”. Și a plâns Iezechia cu plângere mare. 4 Și a fost cuvântul Domnului către Isaia, zicând: 5 „Du-te și spune-i lui Iezechia: Acestea zice Domnul, Dumneze- ul lui David, tatăl tău: Rugă- ciunea ți-am auzit-o, lacrimile Astăzi, Luni, 27 Martie, 2023 Sf. Mc. Matrona din Tesalonic;  Sf. Mc. Fi- lit și Lidia, soția sa, cu cei 4 i ai lor Isaia 37 33 De aceea, așa zice Domnul despre regele Asirienilor: Nu va intra el în cetatea aceasta, nici că săgeată va repezi într’însa, nici pavăză va aduce împotrivă-i și nici cu șanț o va împresura; 34 ci pe drumul pe care a venit pe acela se va întoarce și în cetatea aceasta el nu va intra; acestea zice Domnul. 35 Eu voi ocroti cetatea aceasta pentru ca de dragul Meu s’o mântuiesc și de dragul lui Da- vid, robul Meu”1. 36 Și a venit îngerul Domnului și a ucis din tabăra Asirienilor o sută optzeci și cinci de mii; când s’au sculat dimineața, au găsit toate aceste trupuri moarte. 37 Iar Senaherib, regele Asirie- nilor, s’a întors și a plecat și a 1Teodoret al Cirului: Dumnezeu mântuiește Ierusalimul nu de dragul locuitorilor lui, atât de nestatornici în delitatea lor față de Domnul, și nici de dragul lui Iezechia, a cărui inimă, totuși, a fost atinsă de true, ci de dragul propriului Său nume de proniator, ca și de acela al lui David, întemeietorul cetății. locuit în Ninive. 38 Și’n timp ce el se închina în templul lui Nisroc, dumnezeul său, Adramelec și Șarețer, ii săi, l-au ucis cu sabia și au fugit în Armenia; iar în locul lui a domnit ul său Asarhadon. Isaia 38 1 Și a fost în vremea aceea că Ie- zechia s’a îmbolnăvit de moarte. Iar profetul Isaia, ul lui Amos, a venit la el și i-a zis: „Așa zice Domnul: Pune-ți casa’n rându- ială, că vei muri și nu vei trăi”. 2 Iar Iezechia s’a întors cu fața la perete și I s’a rugat Domnului, zicând: 3 „Adu-Ți aminte, Doamne, cum am umblat eu în fața Ta întru adevăr – cu inimă adevărată și cum am făcut eu cele bine- plăcute în ochii Tăi”. Și a plâns Iezechia cu plângere mare. 4 Și a fost cuvântul Domnului către Isaia, zicând: 5 „Du-te și spune-i lui Iezechia: Acestea zice Domnul, Dumneze- ul lui David, tatăl tău: Rugă- ciunea ți-am auzit-o, lacrimile ți le-am văzut, și iată că-i voi adăuga duratei tale cincispreze- ce ani. 6 Iar pe tine te voi izbăvi din mâna regelui Asirienilor și de dragul acestei cetăți te voi ocro- ti. Facerea 13 12 Avram s’a așezat în ținutul Canaan, iar Lot s’a așezat în cetățile din câmpie; și și-a întins corturile până la Sodoma. 13 Dar oamenii Sodomei erau răi și mari păcătoși împotriva lui Dumnezeu. 14 Deci a zis Domnul către Avram, după ce Lot se despărți- se de el: „Ridică-ți ochii și, din locul în care ești acum, caută spre miazănoapte și spre mia- zăzi și spre răsărit și spre apus, 15 că tot pământul pe care-l vezi ți-l voi da, ție și seminției tale, pentru vecie. 16 Pe urmașii tăi îi voi face mulți ca pulberea pământului; de va putea cineva să numere pulbe- rea pământului, îi va număra și pe urmașii tăi. 17 Scoală-te; cutreieră pământul acesta’n lung și’n lat, că ție ți-l voi da!” 18 Și strămutându-și Avram cor- turile, a venit și s’a așezat la stejarul Mamvri, care este la Hebron2; și I-a zidit acolo un jertfelnic Domnului. Proverbele lui Solomon 14 27 Porunca Domnului e izvor de viață, și pe cel ce o are îl va face să se ferească de lațul morții. 28 Slava unui rege e o națiu- ne numeroasă, iar împuținarea poporului înseamnă prăbușirea celui puternic. 29 Omul cel mult-răbdător e mult și în lucrarea minții, dar omul nerăbdător e lipsit de min- te. 30 Omul blând e doctor al inimii, dar inima zglobie e un vierme3 al oaselor. 31 Omul care apasă pe cel sărac Îl mânie pe Cel ce l-a făcut, dar cel care-l miluiește pe sărac, acela Îl cinstește. 32 Necredinciosul va fi aruncat în propria sa răutate, dar cel ce-și pune încrederea în credin- 2 Stejarul Mamvri, situat cam la 3 km nord de Hebron, va deveni un simbol important nu numai pentru istoria Evreilor, ci și pentru spirituali- tatea creștină, mai ales prin episodul relatat în capitolul 18. 3 Literal: „car” (insecta care roade lemnul pe dinlăuntru). ți le-am văzut, și iată că-i voi adăuga duratei tale cincispreze- ce ani. 6 Iar pe tine te voi izbăvi din mâna regelui Asirienilor și de dragul acestei cetăți te voi ocro- ti. Facerea 13 12 Avram s’a așezat în ținutul Canaan, iar Lot s’a așezat în cetățile din câmpie; și și-a întins corturile până la Sodoma. 13 Dar oamenii Sodomei erau răi și mari păcătoși împotriva lui Dumnezeu. 14 Deci a zis Domnul către Avram, după ce Lot se despărți- se de el: „Ridică-ți ochii și, din locul în care ești acum, caută spre miazănoapte și spre mia- zăzi și spre răsărit și spre apus, 15 că tot pământul pe care-l vezi ți-l voi da, ție și seminției tale, pentru vecie. 16 Pe urmașii tăi îi voi face mulți ca pulberea pământului; de va putea cineva să numere pulbe- rea pământului, îi va număra și pe urmașii tăi. 17 Scoală-te; cutreieră pământul acesta’n lung și’n lat, că ție ți-l voi da!” 18 Și strămutându-și Avram cor- turile, a venit și s’a așezat la stejarul Mamvri, care este la Hebron2; și I-a zidit acolo un jertfelnic Domnului. Proverbele lui Solomon 14 27 Porunca Domnului e izvor de viață, și pe cel ce o are îl va face să se ferească de lațul morții. 28 Slava unui rege e o națiu- ne numeroasă, iar împuținarea poporului înseamnă prăbușirea celui puternic. 29 Omul cel mult-răbdător e mult și în lucrarea minții, dar omul nerăbdător e lipsit de min- te. 30 Omul blând e doctor al inimii, dar inima zglobie e un vierme3 al oaselor. 31 Omul care apasă pe cel sărac Îl mânie pe Cel ce l-a făcut, dar cel care-l miluiește pe sărac, acela Îl cinstește. 32 Necredinciosul va aruncat în propria sa răutate, dar cel ce-și pune încrederea în credin- 2Stejarul Mamvri, situat cam la 3 km nord de Hebron, va deveni un simbol important nu numai pentru istoria Evreilor, ci și pentru spirituali- tatea creștină, mai ales prin episodul relatat în capitolul 18. 3Literal: „car” (insecta care roade lemnul pe dinlăuntru). ța4 lui, acela e drept. 33 În inima cea bună a omului se află înțelepciunea, dar în inima celor lipsiți de minte totul e tot- una. 34 Dreptatea înalță neamul, dar păcatele împuținează seminții- le. 35 Un slujitor grijuliu îi este bi- neplăcut regelui și prin buna lui purtare îndepărtează necinstea. Proverbele lui Solomon 15 1 Mânia îi ucide chiar și pe în- țelepți;5 un răspuns potolit însă îndepărtează furia, în timp ce un cuvânt aspru o aprinde. 2 Limba înțelepților știe ce e bun, dar gura nemintoșilor stri- gă ce e rău. 3 Pretutindeni ochii Domnului îi cuprind și pe cei răi, și pe cei buni. 4 Vindecarea limbii e pom de viață, iar cel ce o păstrează se va umple de duh. 5 Cel fără minte își bate joc de învățătura tatălui său, dar cel ce-i păzește porunca e mai în- țelept. În dreptatea prisositoare este multă putere, dar necredin- 4 „Credința” (aici): orice formă de adorare a lui Dumnezeu. 5 Stih propriu Septuagintei. cioșii vor fi smulși din pământ cu rădăcini cu tot. 6 În casele drepților e tărie mul- tă, dar roadele necredincioșilor vor pieri. 7 Buzele înțelepților sunt legate prin chibzuință, dar inimile ne- înțelepților nu sunt bine păzite. 8 Jertfele necredincioșilor sunt urâciune înaintea Domnului, dar rugăciunile celor ce se în- dreaptă Îi sunt bineprimite. 9 Căile necredincioșilor sunt urâciune înaintea Domnului, dar El îi iubește pe cei ce umblă după dreptate. 10 Învățătura omului simplu o cunosc trecătorii, dar cei ce urăsc mustrarea mor în rușine. 11 Iadul și pierzania Îi sunt în- vederate Domnului; cum dar să nu-I fie și inimile oamenilor? 12 Cel neînvățat nu-l va iubi pe cel care-l ceartă și nici nu se va aduna laolaltă cu înțelepții. 13 Când inima e veselă, fața în- florește, dar când e strânsă, se posomorăște.6 6 Cel ce cultivă gândurile păcătoase își face privirile din afară întunecate și posomorâte. Limba lui e mută pen- tru laudele dumnezeiești și nu vine în întâmpinarea nimănui spre fericirea lui. Dar cel ce cultivă răsadurile bune și nemuritoare ale inimii are fața bucuroasă și luminoasă. Limba lui e ța4 lui, acela e drept. 33 În inima cea bună a omului se află înțelepciunea, dar în inima celor lipsiți de minte totul e tot- una. 34 Dreptatea înalță neamul, dar păcatele împuținează seminții- le. 35 Un slujitor grijuliu îi este bi- neplăcut regelui și prin buna lui purtare îndepărtează necinstea. Proverbele lui Solomon 15 1 Mânia îi ucide chiar și pe în- țelepți;5 un răspuns potolit însă îndepărtează furia, în timp ce un cuvânt aspru o aprinde. 2 Limba înțelepților știe ce e bun, dar gura nemintoșilor stri- gă ce e rău. 3 Pretutindeni ochii Domnului îi cuprind și pe cei răi, și pe cei buni. 4 Vindecarea limbii e pom de viață, iar cel ce o păstrează se va umple de duh. 5 Cel fără minte își bate joc de învățătura tatălui său, dar cel ce-i păzește porunca e mai în- țelept. În dreptatea prisositoare este multă putere, dar necredin- 4 „Credința” (aici): orice formă de adorare a lui Dumnezeu. 5Stih propriu Septuagintei. cioșii vor smulși din pământ cu rădăcini cu tot. 6 În casele drepților e tărie mul- tă, dar roadele necredincioșilor vor pieri. 7 Buzele înțelepților sunt legate prin chibzuință, dar inimile ne- înțelepților nu sunt bine păzite. 8 Jertfele necredincioșilor sunt urâciune înaintea Domnului, dar rugăciunile celor ce se în- dreaptă Îi sunt bineprimite. 9 Căile necredincioșilor sunt urâciune înaintea Domnului, dar El îi iubește pe cei ce umblă după dreptate. 10 Învățătura omului simplu o cunosc trecătorii, dar cei ce urăsc mustrarea mor în rușine. 11 Iadul și pierzania Îi sunt în- vederate Domnului; cum dar să nu-I e și inimile oamenilor? 12 Cel neînvățat nu-l va iubi pe cel care-l ceartă și nici nu se va aduna laolaltă cu înțelepții. 13 Când inima e veselă, fața în- orește, dar când e strânsă, se posomorăște.6 6Cel ce cultivă gândurile păcătoase își face privirile din afară întunecate și posomorâte. Limba lui e mută pen- tru laudele dumnezeiești și nu vine în întâmpinarea nimănui spre fericirea lui. Dar cel ce cultivă răsadurile bune și nemuritoare ale inimii are fața bucuroasă și luminoasă. Limba lui e 14 Inima dreaptă caută pricepe- re, dar gura celor neînvățați se deprinde cu răul.7 Tâlcuire „În tot locul sunt ochii Domnului: ei văd pe cei răi și pe cei buni” (Pilde 15, 3). O, de și-ar aminti pururea de asta făptura înțelegătoa- re! Atunci nu numai că nu ar îndrăzni să-și facă de cap pe față și să se dedea netrebniciilor trupești, ci nici lăuntric, în gân- durile minții sale și în mișcările inimii sale n-ar îngădui nici un lucru neplăcut lui Dumnezeu. Ar sta atunci cum stă un ostaș aflat pe front înaintea împăra- tului, cu toată luarea-aminte și asprimea față de sine însuși, pentru a nu se arăta necunos- cător al regulamentului și a nu avea de suferit mânia și pedeap- sa împărătească. Pentru noi, re- gulamentul sunt poruncile lui Dumnezeu, care arată și felul de cântătoare la rugăciune și devine în- tru totul preadulce la cuvânt (Nichita Stithatul). 7 Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania gânduri care se cuvine, și felul de simțăminte și stări sufletești pe care trebuie să le avem; întru toate acestea trebuie să ne ară- tăm în bună regulă.8 8 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an. 14 Inima dreaptă caută pricepe- re, dar gura celor neînvățați se deprinde cu răul.7 Tâlcuire „În tot locul sunt ochii Domnului: ei văd pe cei răi și pe cei buni” (Pilde 15, 3). O, de și-ar aminti pururea de asta făptura înțelegătoa- re! Atunci nu numai că nu ar îndrăzni să-și facă de cap pe față și să se dedea netrebniciilor trupești, ci nici lăuntric, în gân- durile minții sale și în mișcările inimii sale n-ar îngădui nici un lucru neplăcut lui Dumnezeu. Ar sta atunci cum stă un ostaș aat pe front înaintea împăra- tului, cu toată luarea-aminte și asprimea față de sine însuși, pentru a nu se arăta necunos- cător al regulamentului și a nu avea de suferit mânia și pedeap- sa împărătească. Pentru noi, re- gulamentul sunt poruncile lui Dumnezeu, care arată și felul de cântătoare la rugăciune și devine în- tru totul preadulce la cuvânt (Nichita Stithatul). 7Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania gânduri care se cuvine, și felul de simțăminte și stări suetești pe care trebuie să le avem; întru toate acestea trebuie să ne ară- tăm în bună regulă.8 8Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru ecare zi din an.