Astăzi, Duminică, 21 Aprilie, 2024 Sf. Snțit Mc. Ianuarie, episcop de Benevent;  Sf. Mc. Teodor din Perga Sf. Mc. Alexandra împărăteasa Duminica a V-a din Post (a Sf. Cuv. Maria Egipteanca) Evrei 9 11 Dar Hristos, Arhiereu al bu- nătăților celor viitoare, venind prin cortul cel mai mare și mai desăvârșit – nu făcut de mână, adică nu din zidirea aceasta –, 12 a intrat o dată pentru tot- deauna în sfânta-sntelor, nu cu sânge de țapi și de viței, ci cu însuși sângele Său, aându-ne nouă răscumpărare veșnică. 13 Fiindcă dacă sângele de țapi și de tauri și cenușa de junin- că, stropindu-i pe cei întinați, îi snțește prin curățirea trupului, 14 atunci sângele lui Hristos, cel ce fără prihană prin veșnic Duh I s’a adus lui Dumnezeu, cu cât mai mult va curăți conștiința voastră de faptele cele moarte, ca să-I slujiți Dumnezeului-Celui-Viu! Galateni 3 23 Înainte însă de venirea cre- dinței noi eram păziți sub lege, închiși ind în vederea credinței care avea să se descopere; 24 așa că legea ne-a fost dată că- lăuză1 spre Hristos, pentru ca noi să ne îndreptățim prin credință; 25 iar dacă a venit credința, nu mai suntem sub călăuză. 1 Textual: pedagog. Vezi nota de la 1 Co 4, 15. 26 Fiindcă toți sunteți i ai lui Dumnezeu prin credința în Hris- tos Iisus. 27 Căci câți în Hristos v’ați bote- zat, în Hristos v’ați îmbrăcat. 28 Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească și parte femeiască; pentru că voi toți una sunteți în Hristos Iisus. 29 Iar dacă voi sunteți ai lui Hristos, atunci sunteți odrasla2 lui Avraam, moștenitori după fă- găduință. Marcu 10 32 Și erau pe drum, suindu-se la Ierusalim, și Iisus mergea înain- tea lor. Și ei erau uimiți: și cei ce mergeau în urma Lui se temeau. Și iarăși luându-i cu El pe cei doisprezece, a început să le spună cele ce aveau să I se întâmple: 33 „Iată, ne suim la Ierusalim și Fiul Omului va dat în mâna arhiereilor și cărturarilor; și-L vor osândi la moarte și-L vor da pe mâna păgânilor 34 și-L vor batjocori și-L vor scui- pa și-L vor biciui și-L vor omorî, 2 Textual: sămânța; descendența; ur- mașul. Un singular care, raportat la demonstrația din v. 16, atestă unitatea credincioșilor întru Unul și Același Iisus Hristos. dar după trei zile va învia”. 35 Și au venit la El Iacob și Ioan, ii lui Zevedeu, zicându-I: „În- vățătorule, voim să ne faci ceea ce-Ți vom cere”. 36 Iar El le-a zis: „Ce voiți să vă fac?” 37 Iar ei I-au zis: „Dă-ne să ședem unul de-a dreapta Ta și altul de-a stânga Ta, întru slava Ta”. 38 Dar Iisus le-a răspuns: „Nu știți ce cereți. Puteți să beți paharul pe care îl beau Eu și să vă botezați cu botezul cu care Eu Mă botez?” 39 Iar ei I-au zis: „Putem”. Și Ii- sus le-a zis: „Într’adevăr, paharul pe care Eu îl beau îl veți bea și cu botezul cu care Eu Mă botez vă veți boteza, 40 dar a ședea de-a dreapta Mea sau de-a stânga Mea nu este al Meu a da, ci celor pentru care s’a pregătit”3. 41 Și auzind cei zece, au prins a se supăra pe Iacob și pe Ioan. 3 Fericirea de apoi nu depinde de niscaiva favoruri divine prestabilite, ci de credința, faptele și gândurile celor judecați și care astfel își vor determina ei înșiși poziția meritată în împărăția cerurilor. „Eu nu pot să fac de la Mine nimic; precum aud, judec, iar judecata Mea este dreaptă” (In 5, 30), în sensul că faptele omului au ajuns în mâna Tatălui, iar Acesta I le predă Fiului spre judecată. 42 Și Iisus, chemându-i la Sine, le-a zis: „Știți că cei ce se so- cotesc conducători ai neamurilor domnesc peste ele și cei mari ai lor le stăpânesc; 43 dar între voi să nu e așa, ci cel ce va vrea să fie mare între voi, să fie slujitorul vostru, 44 și cel ce va vrea să fie întâiul între voi, să le e tuturor slugă; 45 că nici Fiul Omului n’a venit să I se slujească, ci să slujească și să-Și dea viața răscumpărare pentru mulți”. Luca 7 36 Iar unul din farisei L-a rugat să mănânce cu el. Și, intrând în casa fariseului, a stat la masă. 37 Și iată că era în cetate o femeie păcătoasă; și aând că El stă la masă în casa fariseului, a adus un alabastru cu mir 38 și stând la spate, lângă picioa- rele Lui, plângând a’nceput să-I ude cu lacrimi picioarele, și cu părul capului ei le ștergea. Și-I săruta picioarele și le ungea cu mir. 39 Și văzând fariseul care-L che- mase, și-a zis în sine: „Dacă acesta ar profet, ar ști cine este și ce fel de femeie este aceasta care se atinge de el, că este păcătoasă…”. 40 Și răspunzând Iisus, i-a zis: „Simone, am să-ți spun ceva”. Iar el I-a zis: „Spune, învățătorule!” 41 „Un cămătar avea doi dator- nici. Unul era dator cu cinci sute de dinari, iar celălalt cu cincizeci. 42 Dar, neavând ei cu ce să plă- tească, i-a iertat pe amândoi. Deci, care dintre ei îl va iubi mai mult?” 43 Răspunzând Simon, a zis: „Cred că acela căruia i-a iertat mai mult”. Iar El i-a zis: „Drept ai judecat”. 44 Și întorcându-Se către femeie, i-a zis lui Simon: „O vezi tu pe femeia aceasta? Am intrat în ca- sa ta și apă pe picioare nu Mi-ai dat; ea însă cu lacrimi Mi-a udat picioarele și cu părul capului ei le-a șters. 45 Tu sărutare nu mi-ai dat; ea însă, de când am intrat, n’a în- cetat să-Mi sărute picioarele. 46 Tu cu untdelemn capul nu Mi l-ai uns; ea însă cu mir Mi-a uns picioarele. 47 De aceea îți spun: Iertate sunt păcatele ei cele multe, indcă mult a iubit. Iar cui i se iartă puțin, puțin iubește”. 48 Și i-a zis ei: „Iertate îți sunt păcatele!” 49 Și cei ce ședeau împreună la masă au început să zică în sinea lor: „Cine este acesta, care și iartă păcate?” 50 Și i-a spus femeii: „Credința ta te-a mântuit; mergi în pace!”4 Tâlcuire Păcătoasa, auzind că Mântuitorul se află în casa lui Simon, a mers acolo cu un vas de mir și, căzând la pi- cioarele Domnului, a început să plângă și a spălat cu lacrimi picioarele Sale, apoi le-a șters cu părul capului său, le-a sărutat și le-a uns cu mir (Lc. 7, 36-39). Ea nu a zis nimic, ci doar a făptuit, și prin faptele sale a arătat cea mai gingașă dragoste către Domnul. Pentru aceasta s-a și zis despre dânsa: „Iartă-se păcatele ei cele multe, pentru că mult a iubit” (Lc. 7, 47). O, de-am vorbi și noi mai puțin și am făptui mai mult, mărturisindu-ne prin fapte iubirea către Domnul! Vei zice: „Dacă ar Domnul de față, aș fi și eu gata să fac totul pentru El”. El însă este aici, nevăzut ca Ipos- tas, însă văzut în toți creștinii, 4 Sfânta Scriptură versiune diortosită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Ana- nia și mai cu seamă în cei nevoiași. Unge pe Domnul Cel nevăzut cu rugăciunea iubitoare a minții și a inimii, iar pentru Cel văzut fă tot ce-ți stă în putință pentru cei aați în nevoie, și va ca pentru Dumnezeu.5 5 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru ecare zi din an.