Astăzi, Marți, 29 Noiembrie, 2022 Sf. Mc. Paramon și Filumen Sf. Cuv. Pitirun 1 Timotei 5 11 Dar pe văduvele tinere înde- părtează-le1; că atunci când do- rințele le abat de la Hristos, vor să se mărite 12 și osândă-și iau asupră-le, pentru că și-au călcat credința cea dintâi2; 13 în același timp însă, leneșe fiind, se învață să umble din casă’n casă; și nu numai că sunt leneșe, dar sunt și guralive și iscoditoare, vorbind ce nu trebu- ie. 14 Așadar, eu vreau ca văduvele tinere să se mărite, să aibă copii, să-și vadă de casă și să nu-i dea potrivnicului nici un prilej de ocară; 15 că unele s’au și abătut pe ur- mele Satanei. 16 Dacă un credincios sau o cre- dincioasă are [în îngrijire] vădu- ve, să le stea într’ajutor, pentru ca Biserica să nu fie împovărată, 1  Adică: refuză înscrierea lor în evi- dența văduvelor din subsistența Bise- ricii. 2  = Făgăduința inițială de a fi femeia unui singur bărbat. ci să le ajute pe cele cu adevărat văduve. 17 Preoții care cârmuiesc bine să se învrednicească de îndoită cin- ste3, mai ales cei ce se ostenesc cu cuvântul și cu învățătura; 18 că zice Scriptura: Să nu legi gura boului care treieră; și: Vred- nic este lucrătorul de plata sa. 19 Pâră împotriva preotului să nu primești, fără numai de la doi sau trei martori. 20 Pe cei ce păcătuiesc mustră-i de față cu toți, pentru ca și cei- lalți să aibă teamă. 21 În fața lui Dumnezeu și a lui Iisus Hristos și a îngerilor celor aleși4 te conjur ca pe acestea să le păzești fără gând precumpă- nit5, nimic făcând cu părtinire. 3  Originalul sugerează și ideea de îndoită răsplată; remunerație dublă (vezi și versetul următor). 4  Îngerii aleși, în opoziție cu cei căzuți; ei Îl vor însoți pe Domnul la A Doua Sa Venire (cf. Mt 25, 31). 5  = Fără prejudecată sau preconcep- ție; fără ca balanța judecății să se încline dinainte în favoarea cuiva. Astăzi, Marți, 29 Noiembrie, 2022 Sf. Mc. Paramon și Filumen Sf. Cuv. Pitirun 1 Timotei 5 11 Dar pe văduvele tinere înde- părtează-le1; că atunci când do- rințele le abat de la Hristos, vor să se mărite 12 și osândă-și iau asupră-le, pentru că și-au călcat credința cea dintâi2; 13 în același timp însă, leneșe ind, se învață să umble din casă’n casă; și nu numai că sunt leneșe, dar sunt și guralive și iscoditoare, vorbind ce nu trebu- ie. 14 Așadar, eu vreau ca văduvele tinere să se mărite, să aibă copii, să-și vadă de casă și să nu-i dea potrivnicului nici un prilej de ocară; 15 că unele s’au și abătut pe ur- mele Satanei. 16 Dacă un credincios sau o cre- dincioasă are [în îngrijire] vădu- ve, să le stea într’ajutor, pentru ca Biserica să nu e împovărată, 1 Adică: refuză înscrierea lor în evi- dența văduvelor din subsistența Bise- ricii. 2 = Făgăduința inițială de a femeia unui singur bărbat. ci să le ajute pe cele cu adevărat văduve. 17 Preoții care cârmuiesc bine să se învrednicească de îndoită cin- ste3, mai ales cei ce se ostenesc cu cuvântul și cu învățătura; 18 că zice Scriptura: Să nu legi gura boului care treieră; și: Vred- nic este lucrătorul de plata sa. 19 Pâră împotriva preotului să nu primești, fără numai de la doi sau trei martori. 20 Pe cei ce păcătuiesc mustră-i de față cu toți, pentru ca și cei- lalți să aibă teamă. 21 În fața lui Dumnezeu și a lui Iisus Hristos și a îngerilor celor aleși4 te conjur ca pe acestea să le păzești fără gând precumpă- nit5, nimic făcând cu părtinire. 3 Originalul sugerează și ideea de îndoită răsplată; remunerație dublă (vezi și versetul următor). 4 Îngerii aleși, în opoziție cu cei căzuți; ei Îl vor însoți pe Domnul la A Doua Sa Venire (cf. Mt 25, 31). 5 = Fără prejudecată sau preconcep- ție; fără ca balanța judecății să se încline dinainte în favoarea cuiva. Luca 17 26 Și precum a fost în zilele lui Noe, așa va fi și în zilele Fiului Omului: 27 Mâncau, beau, se însurau, se măritau, până’n ziua când a in- trat Noe în corabie și a venit potopul și i-a pierdut pe toți. 28 Și cum a fost în zilele lui Lot: Mâncau, beau, cumpărau, vin- deau, sădeau și zideau,6 29 dar în ziua când a ieșit Lot din Sodoma a plouat din cer cu foc și pucioasă și i-a nimicit pe toți. 30 La fel va fi în ziua în care Se va arăta Fiul Omului. 31 În ziua aceea, cel ce va fi pe acoperișul casei, iar lucrurile lui în casă, să nu se coboare să le ia; de asemenea: cel ce va fi în țarină, să nu se întoarcă înapoi. 32 Aduceți-vă aminte de femeia lui Lot. 33 Cel ce va căuta să-și câștige viața, O va pierde; iar cel ce și-o va pierde, O va face vie7. 34 Vă spun: În noaptea aceea vor fi doi într’un pat; unul va fi luat, iar altul va fi lăsat. 35 Două vor măcina împreună; 6  Spre deosebire de oamenii din vre- mea lui Noe, care se însurau și se măritau, sodomiții din vremea lui Lot nu mai aveau astfel de îndeletniciri! 7  Vezi nota de la Mt 16, 25. una va fi luată și alta va fi lăsa- tă. 36 Doi vor fi în țarină; unul se va lua și altul se va lăsa”. 37 Și, răspunzând, I-au zis: „Unde, Doamne?” Iar El le-a zis: „Unde va fi stârvul, acolo se vor aduna și vulturii”.8 Tâlcuire „Cine va căuta să-și scape sufletul, îl va pierde; iar cine îl va pierde, acela îl va do- bândi.” Iată ce se cuvine să înțele- gem de aici: a ne scă- pa sufletul înseamnă a ne cruța pe noi înșine, iar a-l pierde în- seamnă a nu ne cruța (subînțe- legându-se continuarea: în calea poruncilor Domnului sau slujin- du-L pe Domnul). De aici reiese următorul lucru: cine slujește Domnului, plinind poruncile Lui fără a se cruța pe sine, acela se mântuiește; iar cine se cru- ță pe sine, acela va pieri. Dacă te vei cruța, te vei arăta ne- întârziat călcător al poruncilor, prin urmare și slugă netrebnică; 8  Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania Luca 17 26 Și precum a fost în zilele lui Noe, așa va și în zilele Fiului Omului: 27 Mâncau, beau, se însurau, se măritau, până’n ziua când a in- trat Noe în corabie și a venit potopul și i-a pierdut pe toți. 28 Și cum a fost în zilele lui Lot: Mâncau, beau, cumpărau, vin- deau, sădeau și zideau,6 29 dar în ziua când a ieșit Lot din Sodoma a plouat din cer cu foc și pucioasă și i-a nimicit pe toți. 30 La fel va în ziua în care Se va arăta Fiul Omului. 31 În ziua aceea, cel ce va pe acoperișul casei, iar lucrurile lui în casă, să nu se coboare să le ia; de asemenea: cel ce va în țarină, să nu se întoarcă înapoi. 32 Aduceți-vă aminte de femeia lui Lot. 33 Cel ce va căuta să-și câștige viața, O va pierde; iar cel ce și-o va pierde, O va face vie7. 34 Vă spun: În noaptea aceea vor doi într’un pat; unul va luat, iar altul va lăsat. 35 Două vor măcina împreună; 6 Spre deosebire de oamenii din vre- mea lui Noe, care se însurau și se măritau, sodomiții din vremea lui Lot nu mai aveau astfel de îndeletniciri! 7 Vezi nota de la Mt 16, 25. una va luată și alta va lăsa- tă. 36 Doi vor în țarină; unul se va lua și altul se va lăsa”. 37 Și, răspunzând, I-au zis: „Unde, Doamne?” Iar El le-a zis: „Unde va stârvul, acolo se vor aduna și vulturii”.8 Tâlcuire „Cine va căuta să-și scape suetul, îl va pierde; iar cine îl va pierde, acela îl va do- bândi.” Iată ce se cuvine să înțele- gem de aici: a ne scă- pa suetul înseamnă a ne cruța pe noi înșine, iar a-l pierde în- seamnă a nu ne cruța (subînțe- legându-se continuarea: în calea poruncilor Domnului sau slujin- du-L pe Domnul). De aici reiese următorul lucru: cine slujește Domnului, plinind poruncile Lui fără a se cruța pe sine, acela se mântuiește; iar cine se cru- ță pe sine, acela va pieri. Dacă te vei cruța, te vei arăta ne- întârziat călcător al poruncilor, prin urmare și slugă netrebnică; 8 Sfânta Scriptură versiune diorto- sită după Septuaginta, redactată și adnotată de Mitropolit Bartolomeu Valeriu Anania iar osânda slugii netrebnice care este? „Pe sluga cea netrebnică aruncați-o în întunericul cel mai din afară: acolo va fi plânsul și scrâșnirea dinților.” Dați-vă os- teneala să luați aminte la voi înșivă măcar de-a lungul unei singure zile și veți vedea că cruțarea de sine strâmbă toate faptele noastre bune, tăindu-ne pofta de a le săvârși. Fără oste- neală și încordare nu faci nimic; dar să te silești nu te înduri și te-ai oprit aici. Sunt unele lucruri pe care vrei, nu vrei, trebuie să le faci. Aceste lucruri sunt împlinite negreșit, chiar de sunt grele; dar aici cruțarea de sine e biruită de sinele însuși: nu lucrezi, nu ai ce mânca; și întrucât lucrarea poruncilor nu este de acest fel, din cruțare de sine ea este întotdeauna trecută cu vederea. Și îngăduirea păca- telor tot din cruțare de sine se trage: îți pare rău să îți refuzi ceea ce îți dorești, ca atare îți împlinești dorința, chiar dacă ea este de-a dreptul păcătoasă ori duce la păcat. Astfel, cel ce se cruță pe sine nu face ce este dator să facă și își îngăduie ceea ce este dator să nu facă. Drept urmare, cum se mântuiește unul ca acesta?9 9  Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an.iar osânda slugii netrebnice care este? „Pe sluga cea netrebnică aruncați-o în întunericul cel mai din afară: acolo va plânsul și scrâșnirea dinților.” Dați-vă os- teneala să luați aminte la voi înșivă măcar de-a lungul unei singure zile și veți vedea că cruțarea de sine strâmbă toate faptele noastre bune, tăindu-ne pofta de a le săvârși. Fără oste- neală și încordare nu faci nimic; dar să te silești nu te înduri și te-ai oprit aici. Sunt unele lucruri pe care vrei, nu vrei, trebuie să le faci. Aceste lucruri sunt împlinite negreșit, chiar de sunt grele; dar aici cruțarea de sine e biruită de sinele însuși: nu lucrezi, nu ai ce mânca; și întrucât lucrarea poruncilor nu este de acest fel, din cruțare de sine ea este întotdeauna trecută cu vederea. Și îngăduirea păca- telor tot din cruțare de sine se trage: îți pare rău să îți refuzi ceea ce îți dorești, ca atare îți împlinești dorința, chiar dacă ea este de-a dreptul păcătoasă ori duce la păcat. Astfel, cel ce se cruță pe sine nu face ce este dator să facă și își îngăduie ceea ce este dator să nu facă. Drept urmare, cum se mântuiește unul ca acesta?9 9 Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru ecare zi din an.